Història
La tradició marca la data del 23 d'Abril de 1276 com l'inici
del patronatge de Sant Jordi per als alcoians, per la seua miraculosa
intervenció, segons narraven els nostres avantpassats, en la defensa d'Alcoi de
l'atac musulmà d'Al-Azraq.
Amb el triomf de Felip V en la Guerra de Successió, la
ciutat d'Alcoi, per haver sigut partidària de l'Arxiduc Carlos, va ser tractada
com a població enemiga, i no serà fins a 1741, en que s'aconseguisca una altra
vegada celebrar la
Festa. D'eixe mateix any es tenen notícies pel cridat Cronicó
del Pare Picher, en el qual es diu que la vespra del Sant, o siga el dia 22
d'Abril, van fer un "vistoso passeig els capitans i oficials
militares"; este passeig o desfilada és el que amb el pas dels anys donarà
lloc a les entrades, tant cristiana com mora. També referit al mateix any 1741
i segons el Pare Picher, per a l'endemà del Sant, és a dir dia 24, es posava un
castell artificial, cridat Aduar del Puche i que per cridat Aduar del Puche i
que al matí, després d'una ambaixada, els moros prenien el castell, però que a
la vesprada, usant també d'ambaixador, els cristians rendien el castell per la
força de les armes.
Correspon pràcticament a l'estructura actual del dia de
l'Alardo, encara que perquè siga complet falta l'aparició de Sant Jordi sobre
els merlets del castell. Doncs bé, en 1743, sempre segons el P. Picher, es va
disposar "la aparició del Sant sobre els murs de la Villa ".
És perquè, a mitjan segle XVIII, quan queden determinats els
elements que conformen, amb la lògica evolució de més de 250 anys, l'estructura
actual de les Festes de Moros i Cristians d'Alcoi. Poc després, a finals del
segle XVIII, ja apareixen les Filaes, algunes de les quals han perdurat fins a
l'actualitat. Pràcticament a principis del segle XX ja queden estructurades
tretze filaes mores, completant-se en l'últim quart d'eixe segle, amb una
catorzena filà. En el ban cristià, encara que queden algunes de les inicials
filaes, ha tingut molts més canvis i no quedaran assentades les catorze filaes
actuals fins als anys seixanta del passat segle.
Així, perquè, l'actual estructura de tres dies, dedicat el
primer a les Entrades, el segon a la festivitat religiosa i el tercer a
l'Alardo, culminat amb l'aparició de Sant Jordi, comença a gestar-se prenent
com a eix la festivitat de Sant Jordi, el dia 23 d'Abril.
Holaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa que xulo el teu blog, m'encanta. Passat pel meu: http://modernismealcoi.blogspot.com.es/
ResponderEliminarUN PETÓ.
Molt bonico el blog, me parece muy chulo y entretenido, pero tinc que dir-te una cossa:" Maria Rosa que bona estás, tens una figa com un cabás.
ResponderEliminarUnes mamelles com a melóns, que ami m´arriben fins als collons.
Ja ve Cento de ca la novia, Ja ve Cento malhumorat i sa mare li diu a Cento:
" Carabassa t´hauran donat ".
Carabassa m.han donat, mare i jo m l´he pressa per un meló, m. hes m. estime una carabassa que casar-me amb un pendó.
2on Estrivillo de esta valenciana de L´U i dos per a seguir la canço:
Maria Rosa que grossa estàs, si no t´aprimes no et casaràs.
Aubri la porta, carinyo meu, que t´ho demane per l´amor de Deu."
Gràcies i passat pero el meu blog: http://tecnonowadays.blogspot.com.es/